PLOTINA (Promoting Gender Balance and Inclusion in Research, Innovation and Training)

Çalışmanın Yürütücüsü
Alper Açık
Bölüm:
Psikoloji
Araştırma Alanları:
Görsel algı, Dikkat, Doğal sahne istatistikleri, Göz hareketleri, Bedenlenmiş bilişim
Proje Başlangıç Yılı:
2016
Proje Bitiş Yılı:
Devam
Telefon:
+(90)216 564 9388
E-Posta:

Çalışma Hakkında:
Toplumsal normlar yüzünden ortaya çıkan cinsiyet eşitsizliği özellikle kadınların araştırma ve inovasyon alanında tüm potansiyellerini ortaya çıkaramamalarına yol açmaktadır. PLOTINA kurumlarda toplumsal cinsiyet eşitsizliği analizi yapıp, bu analiz ışığında kuruma özgü toplumsal cinsiyet eşitliği planları yaparak heba olan potansiyeli açığa çıkararak bu kapsamda PLOTINA, projede yer alan ve araştırma üreten kurumlarda, kuruma özgü toplumsal cinsiyet eşitliği planlarının geliştirilmesi, uygulanması ve sonuçların takiplerinin yapılması sayesinde araştırma alanında mükemmelliği ve inovasyonların toplumsal değerini artırmayı amaçlayan bir projedir. Birinci aşamada, proje kapsamında üniversitedeki tüm akademik birimlerde ve bir çok idari birimde odak grup ve birebir görüşme çalışmaları yürütülüp, toplumsal cinsiyet eşitliğine dair durum analizi yapılmıştır ve var olan tutumlar tespit edilmiştir. Bunların ışığında kapsamlı bir rapor hazırlanmıştır. Bu rapor kullanılarak 2020 yılına kadar gerçekleştirilecek bir toplumsal cinsiyet eşitliği planı oluşturulmuştur. İkinci aşamada bu plan uygulanacaktır. Üçüncü aşamada uygulamadan alınan verim değerlendirilecek ve sonuçlar "iyi uygulama veri tabanları" ve yayınlar şeklinde uluslararası olarak paylaşılacaktır. Plan içerisinde yönetim yapısına dair uygulamalar, araştırma faaliyetine dönük uygulamalar ve eğitim hizmetine dair uygulamalar bulunmaktadır.
Project Finding:
Uzun soluklu ve kapsamlı bir proje olduğu için oldukça yüksek sayıda çıktı tipi mevcuttur. Temel sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: Üniversitede karar alma yapılarında bulunanlara dönük toplumsal cinsiyete dair sempozyum yapılmış, çalıştay vb. etkinlik düzenlenmiş, üniversite karar alma yapılarındaki kadın-erkek dağılımındaki değişiklikler incelenmiş, üniversite akademisyenlerinin kariyer ilerlemelerinde kadın-erkek ayrıştırılmış şekilde tutulan istatistikler elde edilmiş, müfredatta toplumsal cinsiyet bilinci ile gerçekleştirilen değişiklikler tespit edilmiş, yapılan araştırmalarda toplumsal cinsiyetin giderek artan şekilde bir değişken olarak kullanılması incelenmiştir. Aynı zamanda bir toplumsal cinsiyet birimi oluşturulması için çalışılmış, üniversite resmi dokümanlarında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sürdürülebilir şekilde garanti altına alınmasına dair çalışmalar yapılmıştır.
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri:
SKH 5
Sürdürülebilir Kalkınma Alt Hedefleri:
SKH 5.5, SKH 5.C